Peace appeals, reminders of human rights, calls to protect nature - posters have proven an effective medium in accompanying social and political struggles worldwide since the 1920s. Through the poster, these universal and timeless topics are able to reach a broad public and encourage critical debate.
While some posters are meant to shed light and are aimed at refl ection, others appeal more strongly to the emotions of their audience. Some dismantle past and present autocrats cynically, ironically or humorously - while others construct idols that exemplify a different world. Dystopian images function as a provocation and warning, while utopian messages keep the belief in change alive. Symbols such as the raised fi st or the dove of peace demonstrate their global and lasting power in ever new
interpretations. Proven visual formulas and argumentation strategies are taken up in posters of the latest civil protest movements and are supplemented by new rhetoric.
The designers, acting individually or collectively, are united by commitment and an emancipatory attitude as well as the conviction that resistance requires its own aesthetic in order to function. The publication brings together works from around one hundred years that demonstrate the tradition of the poster as a medium of protest and assert its validity and necessity in the present day.
Friedensappell, Anmahnung der Menschenrechte, Aufruf zum Schutz der Natur - bereits seit den 1920er-Jahren hat sich das Plakat als effektives Medium behauptet, um weltweit soziale und
politische Kämpfe zu begleiten. Es sind universale und zeitlose Themen, die über das Plakat eine breite öffentlichkeit erreichen und zu kritischer Auseinandersetzung anregen.
Während manche Plakate aufklärerisch wirken und auf Reflexion abzielen, appellieren andere stärker an die Emotionen ihrer Betrachterinnen und Betrachter. Zynisch, ironisch oder humorvoll werden gestrige und heutige Autokraten demontiert - aber auch Idole konstruiert, die exemplarisch für eine andere Welt einstehen. Dystopische Bilder funktionieren als Provokation und Mahnung, während utopische Botschaften den Glauben an Ver.nderung wachhalten. Symbole wie die gereckte Faust
oder die Friedenstaube zeigen ihre globale und nachhaltige Wirkmächtigkeit in immer neuen Interpretationen. Bewährte Bildformeln und Argumentationsstrategien werden in Plakaten der jüngsten zivilen Protestbewegungen aufgenommen und durch neue Rhetorik ergänzt.
Die Gestalterinnen und Gestalter, individuell oder im Kollektiv agierend, verbindet Engagement und emanzipato rische Haltung ebenso wie die .berzeugung, dass Widerstand einer eigenen Ästhetik bedarf, um zu funktionieren. Die Publikation vereinigt Arbeiten aus rund hundert Jahren, die die Tradition des Plakats als Protestmedium aufzeigen sowie seine Notwendigkeit in der aktuellen Zeit behaupten.